Qigong
Qigong i havet
Qigong i havet
Qigong vid havets kant
Qigong vid havets kant
Qigong på piren
Qigong på piren

Qigong


Qigong är en träningsform som är skonsam för kroppen. Det finns många varianter av Qigong och det finns runt 2500 olika Qigongskolor i Kina. 


All qigong som aktiverar nervsystemets lugnläge och förbättrar cirkulationen aktiverar kroppens självläkande förmåga och är på så vis medicinsk = läkande. 


Vi leder grupper i Zhineng Qigong som är en kraftfull medicinsk Qigong som snabbt blanserar och bygger upp energinivån i individen. De här rörelserna vi gör bidrar till att kroppen förlängs och skapar utrymmen i leder så att det i sin tur stimulerar ökad ledvätska. Effekten av det är att det smörjer och läker kroppen. 


Qigongen ställer om kroppen då vi ställer in oss i nya positioner. Det kan snabbt lösa smärtor då vi skapar större rörelseomfång. Träningen bidrar till den långsiktiga hälsan. Den ger lugn och ro tack vare de långsamma rörelserna som bidrar till stressreducering. Minskad stress bidrar i sin tur till bättre celldelning, bättre immunförsvar och bättre matsmältning. 


Exempel på skador/symptom som kan bli bättre av Zhineng Qigong genom minskad smärta;

  • artros
  • fibromyalgi
  • trafikskador
  • förlamningar 



Grupper

Vi ordnar nybörjargrupper i Lyft Upp Chi som är över 10v på förfrågan. Minsta antalet deltagare för att köra igång en grupp är fyra. Vi kommer också ut och köra Qigong på företag. Fördelen med den här programmet är att det tar max 20minuter och kan erbjuda företagets anställda att delta över en rast. 



Att tänka på

Vi kör qigong barfota men du kan välja att ha strumporna på om du har behov av det. Qigongen utövas stående men du kan också träna sittandes på en stol. Ha kläder som sitter löst och ledigt så du kan utöva rörelser utan begräsningar pga dina kläder. 


Det är bra att dricka mycket vatten efter träningen för att kroppen börjar direkt att göra sig av med sådant som inte ska finnas i kroppen och med hjälp av vatten kan kroppen rena sig bättre. 



Tidsåtgång

Varje träningstillfälle är runt 20min och kan vissa tillfällen bli upp till 30min. 

Copyright © All Rights Reserved