Stresshantering

Stresshantering

 

Det finns många sätt att hantera stress och några av dem är;

  • Återhämtning
  • Motion
  • Kost
  • Andning
  • Mental inställning

 

De här är fem stora bitar som kan brytas ned i många små. Det är viktigt att sätta rimliga mål på sin stresshantering och ta nya steg kontinuerligt mot sitt välmående. Blir målen för höga uppstår ny stress och den onda cirkeln är tillbaka.

 

"Stress är när krav är större än de resurser som finns att hantera dessa krav"

Alexander Perski, stressforskare

När du är i din bubbla av stress är det ofta att motionen blir lidande. Motion har bromsande effekt på stress och man kan hantera stress bättre vid regelbunden motion. Det är lättare att slarva med kosten när stressen har tagit grepp om dig. Snabbmat, hoppar över måltider, småätande mm brukar vara en vanlig bild i en stressad persons liv. Det som händer när du stressar är att ett hormon som heter kortisol ökar och med den ökar också aptiten för kaloririkmat.

 

Så nu motionerar du inte regelbundet, du äter fetare mat och med sämre kosthållning försämras din andning. Stress i sig bidrar till försämrad andning där du andas högt i bröstet istället för en normal djupandning. Med dålig mat i kombination med stress är detta förödande för en bra andning. När vi andas normalt har vi en balans mellan syre och koldioxid i kroppen, vilket är viktigt för att cellerna ska kunna repareras. När vi stressar får vi en kort andning och tar fler andetag som i sin tur bryter balansen och cellerna blir sjuka - och du blir sjuk. Forskning visar på att i stort sett alla våra sjukdomar i dag har sitt ursprung i dålig andning.

 

Så du motionerar inte, äter fetare mat och andas dåligt. På det har du troligen inte tid för återhämtning och du tar inte längre ut så mycket egentid och hinner inte göra det du tycker är roligt i den utsträckning du vill. Livet består av krav och måsten.

 

Så då är vi i en mix av utebliven motion, dålig kost, obalans i andningen och avsaknad av ordentlig återhämtning. På detta tar vi upp din mentala inställning. Alla negativa och dömande tankar är en stressfaktor. - Hur många negativa tankar tänker du varje dag? Vi tänker ca 65000 tankar varje dag och 95 % av de tankar du tänkte igår tänker du idag. Så om du har negativa tankar idag, så kommer du sannolikt ha dem även imorgon.

 

Vill du bli av med din stress? Då föreslår vi en kombination av övningar, coaching och mental träning som ger en mycket effektiv och bestående effekt - men det kommer inte gratis.

 

 

Andra inslag som är stressreducerande aktiviteter och som bidrar till återhämtning är temaresor till Grekland där vi är en samarbetspartner. Se vårt engagemang i "Yoga in Greece" och målarkurser i Grekland - båda med Hellasagenten som researrangör.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved