Föreläsningar

Våra föreläsningar

 

Vi kan mixa våra föreläsningar, förlänga eller korta dem - allt efter ditt behov och önskemål. Det här är grundstommen i våra föreläsningar, sen anpassar vi dem efter förfrågan.

TA KONTROLLEN ÖVER STRESS

Det här är en föreläsning med flera inslag av workshops – både på egen hand, i par och i grupp. Vi lär oss bäst genom att både se, höra och göra – och det är en röd tråd genom Kajsa Lager Brinks föreläsningar.

 

Vi går från definition av stress till att prova på olika andningsövningar för att komma ned i varv. Dömande tankar är en stress faktor och Kajsa twistar ditt sätt att ändra ditt tankesätt till det positiva. Du kommer att få med dig grundläggande verktyg hem så att du kan jobba med dig själv och att ta kontrollen över din stress.

 

Det här får du med dig hem;

  • Vad är stress
  • Stressens effekter
  • Stressymptom
  • Vilka tankar bidrar till ökad stress
  • Triggers i vardagen – vanligare än vi tror
  • Stresstest – sänk din stressnivå
  • Vikten av att andas rätt
  • Metoder och verktyg mot stress

 

Kan med fördel kombineras i en serie med föreläsningarna ”Hurra för en ny dag” och ”Blir vi smartare av motion?”

Längd 1,5-2h

 

 

”HURRA FÖR EN NY DAG”

- Ta kontrollen över dina negativa tankar

En riktig hjärntvistare! Vad har du för omedvetna negativa tankar och vad gör du åt dem? Bryt negativa tankemönster i vardagen med rätt verktyg.

 

Den här föreläsningen handlar om att bli medveten om vad du har för negativa tankar och hur du kan vända dem till positiva. Dina tankar har ett mönster, de kan vara fällor och du kan bryta dem. Varför tänker du som du gör och hur påverkar din uppväxt och dina tidigare erfarenheter ditt sätt att tänka idag? Irågasätt dina tankar, dina sanningar och du får möjligheten att välja om och välja nytt! Övning ger färdighet – så även när det gäller hur du tänker.

 

Det här får du med dig hem;

  • Skillnaden mellan självförtroende och självkänsla och hur du bygger upp dem
  • Tankemönster och tankefällor och vad du kan göra åt dem
  • Hur du tar över kontrollen av dina tankar och inte låter dina tankar styra dig
  • Döma eller berömma – hur beter du dig i din vardag
  • Vilka är dina valda sanningar
  • Gör om bilden av dig själv och gör den sann
  • Tacksamhet i fokus

 

Kan med fördel kombineras i en serie med föreläsningarna ”Ta kontrollen över stress” och ”Blir vi smartare av motion?”

Längd 1,5-2h

 

 

BLIR VI SMARTARE AV MOTION?

Motion och träning bidrar till att stärka din hjärna. Hur kommer det sig och vad behöver du göra för att få positiva effekter av fysisk aktivitet? Vi reder ut begreppen fysisk aktivitet, motion och träning och diskuterar varför träning är bra – egentligen. Föreläsningen har hämtat inspiration från boken Hjärnstark.

 

Alla vet att träning är bra för oss, ändå är det många som inte kommer igång att träna. Ursäkterna är många; Jag har ett rörligt jobb - jag behöver inte träna. När jag kommer hem från jobbet är jag för trött. Jag måste ta hand om hemmet efter jobbet. Mina barn behöver skjuts. Jag gillar inte att träna på gym. Gruppträning är inte för mig. Det är tråkigt att träna själv. Jag får ont av att träna. Jag måste gå ned i vikt först. Jag har inga bra träningsskor….. Vi har hört de flesta ursäkter som går att komma på. Vilken är din ursäkt för att inte komma igång?

 

Det här får du med dig hem;

  • Skillnad mellan fysisk aktivitet, motion och träning
  • Är du fysisk aktiv?
  • Vad krävs för att anses vara fysisk aktiv?
  • Varför kroppen mår bättre av fysisk aktivitet
  • Vad behöver du göra som minimum för att förbättra din hälsa
  • Hur du blir lycklig genom träning
  • Hur du får försprång mot stress med hjälp av träning
  • Bli mer fokuserad och kreativ

 

Kan med fördel kombineras i en serie med föreläsningarna ”Ta kontrollen över stress” och ”Hurra för en ny dag?”

Längd 1-1,5h

Copyright © All Rights Reserved